Tijdens het zelfstandig werk deden de leerlingen mee aan de Bingel escape room.

Robbie de Robot zat opgesloten in de bingel escape room. Door opdrachten op te lossen ontdekten de leerlingen de geheime code zodat hij kon ontsnappen. De tijd was echter beperkt, want Robbie moest op tijd terug naar het bingeleiland om de nieuwste bingelclip te tonen. Om de geheime code te weten te komen doorliepen de leerlingen een hoekenwerk. De code bestond uit vijf cijfers, evenveel als het aantal hoeken. Ze moesten elke hoek doorlopen om een cijfer van de code te bemachtigen. Hiervoor moesten ze niet enkel hun talige en wiskundige kennis aanspreken, maar moesten ze ook goed samenwerken.

Er zaten gemakkelijke opdrachten tussen maar de reken – en taalraadsels waren niet te onderschatten. Zo kregen ze het ADFGX-cijfer voorgeschoteld. Dit cijfer werd bedacht door de Duitse kolonel Fritz Nebel in 1918. De Duitsers gebruikten het om geheime boodschappen door te geven tijdens W.O. I. Gelukkig stond er stapsgewijs uitgelegd hoe ze die moesten decoderen.

Met vereende krachten zijn we er in geslaagd om de Bingelcode te kraken en Robbie de Robot te bevrijden. Knap gedaan, 5de leerjaar!!

Categorie├źn: L5