Maandag zijn we gestart met ons nieuw thema ‘Boven en onderwaterwereld’. Meteen gingen we met onze vriendjes aan de slag om te brainstormen. Waar vinden we overal water? Wat voor water is er? Waar is er hier in de buurt water? Al snel kwamen we uit bij de vijver aan het park. We besloten dus om ons groot thema te starten met het ‘subthema’ “vijver”. Ook nu gingen we nadenken over wat we allemaal bij een vijver zouden kunnen zien. We maakten een checklist in kleine kring van alles wat we er zouden kunnen zien. De juf probeerde de woorden te vertalen in tekeningen zodat ook onze kleuters de checklist konden lezen. Na de speeltijd was het dan tijd om op wandel te gaan naar de vijver. We namen onze checklist mee zodat we ter plaatse konden aanduiden wat we allemaal gezien hebben. Zo kwamen we er achter dat het water niet blauw ziet, maar eerder groen, bruin, grijs,… We vonden na lang zoeken enkele eenden, zagen stenen op de bodem, we zagen een eilandje, een brug,… Nadien konden onze vriendjes ook de verschillende materialen in de buurt van de vijver gaan onderzoeken met de verschillende observatie-potjes. Verder deze week kregen onze vriendjes de kans om de verschillende indrukken te verwerken. Zo tekenden en schilderden ze met waterverf zelf een vijver met de verschillende elementen die we zagen op de wandeling en werd er in beide klassen een vijver gemaakt op en aan de tafels.
Volgende week leren onze vriendjes meer bij over de kikker!